På trods af corona er Bønnerup Havn også i år klar til at tage imod gæster og søsætte lystbåde

Tekst og fotos: Mogens Greve

Flere end normalt har den seneste tid lagt vejen omkring havnen for at trække frisk havluft
– og købe fisk med hjem fra ”Møllefisk og Havnens Røgeri”.
På en flot, men råkold hverdag i ugen op til påskeugen, står folk pænt og venter udenfor fiskebutikken, efter at have været inde i butikken og trække et nummer.

Havnekontoret foretrækker telefon og mail

Havnefoged Niels Erik Nørgaard fortæller, at folk generelt er gode til at overholde afstandsregel m.m., men at der stadig er plads til forbedringer på havnearealet.
”Vi har ikke tænkt os at lukke vandet ud af lystbådehavnen i påsken … – men …” siger Niels Erik.
”Folk må rigtig gerne besøge os. Men vi opfordrer alle til at passe godt på sig selv og hinanden
– og i øvrigt følge myndighedernes indstillinger. Vi ser af og til folk, der ikke helt forstår det og færdes/sidder for tæt.”

Alt fungerer, og havnekontoret er åbent – men ikke altid bemandet.
”Kontakt os så vidt det overhovedet er muligt via mail eller telefon.”
Det gælder også for at lave aftale om at få båden løftet i vandet.
”Du kan på www.boennerup-lbh.dk se kalenderen med tidspunkter for kranløft i foråret.”
Ring eller mail for at aftale et tidspunkt og kom og sæt båden.
”Så løfter vi den i. På den måde har vi bedst mulighed for at følge påbuddet om ikke at være for mange og for tætte på hinanden.”

Forrygende travlt i fiskebutikken

Ved Møllefisk skønner indehaver Klaus Dethlefsen, at tiden med corona har betydet mere end 50 procent flere kunder.
Det er især på hverdagene, at flere end normalt besøger butikken.
”Vi opfordrer til at holde afstand, og det er folk heldigvis gode til,” siger han.
De ti dage fra lørdag og frem til næste mandag i påskeugen er en af årets absolut travleste perioder.
”Vi plejer i de dage at omsætte for 1 mio. kroner. Det er en god idé både at væbne sig med lidt tålmodighed
– og fortsat tænke på at passe godt på hinanden.”

Foruden at drive butikken handler Klaus også fisk engros i Bønnerup og Grenaa sammen med sin bror.
”Vi har den største omsætning i engros-salget. Men i perioder er der flere beskæftiget i butikken, da den kræver mere arbejde.”
Ikke mindst på grund af de lukkede spisesteder i hele Europa, opleves lige nu markant faldende priser på især dyrere fisk.
Det får blandt andet nogle af hummerfiskerne til at sætte dette fiskeri på standby.
En fisker som lige stak hovedet ind fortalte, at han i stedet for ville forsøge sig med rødspætter.
Telefonen ringede også, og Klaus lavede en aftale om kl. 15.30.
”Oldboysfodbolden ligger stille, så nu tager vi nogle ekstra ture på mountainbiken – blandt andet her i eftermiddag.”

Mere plads end foreskrevet i NY FORM

Også for Pia og Henrik Christensen er der udsigt til en travl påske.
Pia er bestyrer i tøjbutikken NY FORM, og sammen ejer de Havnegrillen, som passes af Henrik og datteren Katrine.
Sønnen Emil går i skole og skulle lige have lidt hjælp af mor til noget hjemmeundervisning inden mødet med Pia og Katrine i NY FORM.
”Vi gør virkelig meget for at passe godt på både vores kunder og os selv,” fortæller de to samstemmende og siger videre, at de både i Havnegrillen og i NY FORM gør mere, end retningslinjerne foreskriver.

Retningslinjerne siger 4 m2 pr. person i NY FORM.
”Vi siger 8 m2 pr. person og maks. 93 personer ad gangen i stedet for maks. 187 personer,” fortæller Pia.
I starten måtte man jævnligt bede folk om at holde bedre afstand i forhold til personalet.
”Men generelt er kunderne gode til det. Og det er vel forståeligt nok, at man lige skal vænne sig til ikke at få samme hjælp som normalt til at prøve tøj og sko.”

Når der ikke er kunder, sprittes der af.
”Vi spritter af hele tiden overalt i butikken, så vi også lugter af sprit efter fyraften.”
Påskens sædvanlige aktiviteter for børn i butikken kommer i de fem påskedage til at foregå udendørs.
”Også i år er aktiviteterne forskellige fra dag til dag – naturbanko er en af nyhederne.”

Havnegrillen modtager MEGET gerne forudbestillinger

Havnegrillen har kun takeaway, og der må maks. være fem kunder inde ad gangen.
”Når du har bestilt, skal du ud og vente,” fortæller Katrine.
De indendørs borde/bænke er fjernet, og ude står de med 2,5 meters afstand.
”Vi har afstandsmærkninger overalt på grunden, men også når køen når ud på vejen, er folk gode til at holde afstand.”

Også i Havnegrillen bruges der hele tiden masser af sprit – til kølere og diske m.m., og tilberedning af både mad og is foregår med handsker på.
”Gummihandskerne skal skiftes hvert 7. minut, men vi gør det oftere end det – og bruger godt nok mange.”
Kunder opfordres til, så vidt muligt, at forudbestille på tlf. 8638 6051.

Alle havnens handlende tager imod kontanter
– men ser gerne, at du bruger kort/mobilepay.